Sunday, December 4, 2011

3 cara atasi rasa takut


Sememangnya memerlukan satu keberanian dan kemahuan yang tinggi untuk meningkatkan diri anda atau memulakan satu perniagaan milik anda. Ianya satu kerja yang sukar dan terdapat ruang yang cukup luas bagi kekecewaan dan kegagalan. Apatah lagi sekiranya anda sebelum ini pernah menempuh kegagalan. Tentu anda ada rasa takut dan fobia untuk cuba lagi bukan?

Selain dari perkataan ‘gila’, perkataan huruf ‘g’ ini agak kasar dan kurang sedap didengar berbanding dengan perkataan ‘g’ yang lain. Apakah igauan kita terhadap kegagalan? Ramai orang melihat kegagalan sebagai satu kesilapan yang sangat besar. Ianya bukan begitu. Apabila saya memulakan laman ini, saya merasakan yang saya tiada apa yang hendak dirugikan dan punya segala untuk diperoleh. Apa yang terjadi jika saya mulakan satu projek dan ianya gagal lalu saya berhenti? Cuba teka? Saya telah memulakan banyak projek dan projek-projek tersebut banyak yang gagal (aduh). Ah! Pedulikannya. Anda berlari ke arah pintu gol, meredah pertahanan, namun adakalanya anda tidak dapat menjaringkan sebarang gol. Namun setiap percubaan anda mendekatkan diri anda kepada jaringan gol.


Berikut adalah bagaimana anda boleh menjamin satu tahap kejayaan tanpa mengambil kira hasilnya:


Belajar


Lihat setiap usaha sebagai satu pengalaman pembelajaran. Satu kata-kata saya yang suka adalah "adakalanya kita berjaya dan adakalanya kita belajar". Memulakan perniagaan, usaha atau apa sahaja yang anda kerjakan adalah sama seperti mendapatkan segulung ijazah. Orang sanggup membelanjakan ratusan ribu ringgit dan masa bertahun-tahun untuk mendapatkan ilmu ini, tetapi anda berpeluang untuk mempelajarinya dalam dunia sebenar. Anda perlu melihat usaha anda dan dunia ini sebagai satu pengalaman pembelajaran. Anda perlu terbuka untuk belajar dan membina diri. Tanpa mengambil kira berjaya atau gagal usaha anda itu, anda boleh dapatkan apa yang anda telah pelajari darinya dan terapkan dan gunakannya dalam usaha dan percubaan baru dalam hidup anda.


Rangkaian


Rangkaian anda adalah nilai kekayaan anda. Setiap usaha yang anda mulakan akan membawa anda bertemu dengan orang-orang yang baru dikenali. Jangan bersahaja dengan hubungan yang anda bentuk – jadilah proaktif. Setiap orang yang anda temui memberi peluang untuk mengajar anda sesuatu. Kenalilah mereka. Belajarlah dari kejayaan dan kegagalan mereka. Setiap orang yang temui itu mempunyai kemungkinan untuk memperkenalkan anda dengan seseorang yang boleh membantu anda – mungkin bukan hari ini dan mungkin bukan dalam usaha yang sedang anda buat sekarang ini, tetapi mungkin setahun dari sekarang dalam perkara lain yang sangat tiada kaitannya dengan apa yang anda sedang buat sekarang. Jadi sedarilah perhubungan anda dan suburkanlah ia.


Jaga Perhubungan


Apa sahaja yang anda lakukan, layanilah orang yang dengan penuh rasa hormat. Jangan menipu atau ambil kesempatan terhadap orang lain atau terhadap situasi mereka. Kerja tidak menjadi mungkin adalah teruk, namun hubungan tidak boleh sekali-kali menjadi begitu. Lindungi reputasi anda. Dunia ini kecil dan sedang semakin mengecil. Hubungan yang buruk berkemungkinan datang semula menghantui anda. Jadilah insan yang mulia dan professional.


Sekiranya anda ada rasa takut terhadap kegagalan – sama ada untuk memulakan perniagaan sambilan, berucap di hadapan awam, menyertai kursus atau menerima tugasan tambahan semasa kerja – anda akan tidak ke mana. Memang lebih mudah untuk membaca novel, menonton televisyen, atau bermain Facebook berbanding dengan mencuba sesuatu yang baru tetapi pemikiran mengelak risiko ini akan, paling kurang menyebabkan anda tidak berganjak dari keadaan anda sekarang dan, lebih berkemungkinan menyebabkan anda perlahan-lahan ketinggalan dan semakin berada di belakang.


Tidak kiralah betapa pandainya diri anda, kuncinya adalah terus mencuba mendapatkan gol dan satu tendangan yang tidak menepati gol bukanlah satu kegagalan.
 

President Cinta Copyright © 2014 -- Template created by President Cinta -- Powered by Blogger